1.0 Pengenalan
Suatu
ilmu falsafah boleh dikatakan sama seperti suatu ilmu seorang detektif. Ibarat
seorang detektif yang bertugas untuk menyelesaikan suatu kes pembunuhan,
detektif tersebut akan berfikir secara mendalam tentang kes yang berlaku
dihadapannya. Persoalan tentang mengapa mangsa dibunuh, senjata apakah yang
digunakan untuk membunuh, malahan sehingga maklumat yang melampaui ruang
lingkup kes pembunuhan seperti siapakah adik beradik mangsa yang dibunuh pun
ingin diketahui maklumatnya oleh seorang detektif bagi menemui jalan
penyelesaian kepada kesnya.
Ini
menunjukkan ilmu falsafah boleh dikatakan tidak asing lagi bagi seorang manusia
asalkan dalam diri manusia itu terbit rasa ingin tahu secara mendalam. Bagi
ahli falsafah Yunani yang telah hidup lebih dua ribu tahun dahulu, mereka
percaya bahawa apa yang dikatakan sebagai falsafah adalah ialah ia bermula
daripada perasaan ingin tahu. (Gaarder, 2006). Perasaan ingin tahu inilah yang
menjadikan apa yang terdapat di alam ini sentiasa berkembang dan berevolusi
mengikut prosesnya. Antaranya seperti ilmu pengetahuan, di mana pada zaman dahulu
majoriti manusia mempercayai bahawa mataharilah yang mengelilingi bumi, namun
atas usaha ingin tahu secara mendalam oleh Nicolous Copernicus pengetahuan itu
berjaya dijungkirbalikkan sehingga dikatakan bahawa pemikiran beliau menjadi
antara salah satu pemikiran revolusi teragung di dunia. (R.M. Affandi, 1979).
Begitu
juga dalam hal kepercayaan, Rene Descartes, seorang ahli falsafah rasionalisme telah
mencipta semboyannya yang mahsyur iaitu “Cogito
ergo sum” atau “Aku berfikir maka aku Ada” agar manusia sentiasa meragukan
kemampuannya dalam memperolehi pengetahuan. Ini kerana kebiasaannya manusia
akan mempercayai segala yang wujud adalah melalui pancaindera semata-mata.
Descartes telah mencipta suatu teori yang dinamakan teori ragu (doubt) ini
supaya manusia tidak tertipu dengan data lahiriah. (Woods, 2006). Dan ini dapat
dibuktikan apabila objek yang dipandang oleh kita sebenarnya tidak berdiri
secara sendiri sebaliknya terdiri daripada ribuan atom yang tidak terlihat
melalui mata kita. Teori ini diperkukuhkan lagi oleh hukum Dalton yang
menjelaskan atom tersebut secara terperinci.
1.1 Gambarajah
yang memaparkan bahawa penglihatan melalui pancaindera terhadap air itu
bukanlah realiti sebaliknya ia terdiri daripada 2 jenis atom iaitu hidrogen dan
oksigen.
Dari
hari ke hari “Ding an sich” akan
menjadi “Ding fur urns”, benda yang
sendirinya kita tidak ketahui dari hari ke hari akan menjadi objek (tahu) bagi
kita. (Tan Malaka, 1945). Semua ini berlaku atas perasaan ingin tahu manusia
iaitu dengan cara berfalsafah.
2.0 Sejarah dan definisi falsafah.
Sejarah
bermulanya falsafah dikatakan telah wujud 600 tahun sebelum lahirnya Nabi Isa
A.S. Secara umumnya sejarah falsafah boleh ditakrifkan melalui zaman
pra-Socrates dan juga pasca-Socrates. (Fuad Hassan, 1996). Bagi zaman
pra-Socrates, ia ditandai oleh pencarian seorang ahli falsafah itu tentang hal
alamiah seperti kewujudan Tuhan, gejala kosmik dan sebagainya. Tokoh yang terkenal
pada zaman tersebut adalah seperti Thales, Anaxagoras, dan Xenophanes. Mereka
boleh dikatakan sebagai pemikir idealis kerana ruang pemikirannya yang melangit
dan tidak menyentuh kehidupan manusia secara praktikal.
Berbeza
pula dengan Socrates, dengan semboyannya yang terkenal iaitu “Gnothi seauton!”, ia seolah-olah mahu
membumikan semula persoalan falsafah agar dapat berhubung dengan kehidupan
pelaku di dunia ini iaitu manusia. Ini juga berkait rapat dengan latarbelakang
Athens pada masa itu yang telah menjadi pusat budaya Yunani dan seterusnya
menuntut agar ahli falsafah pada zaman itu menitikberatkan manusia supaya
demokrasi di Athens dapat berfungsi. Socrates adalah seorang ahli falsafah yang
unik, dimana teknik berfalsafahnya bukan dalam bentuk mengajar sebaliknya dia
cenderung berkelakuan seperti ingin belajar daripada orang yang ditemuinya.
Jadi daripada kebiasaan orang bijak pandai yang gemar bersyarah, Socrates pula
gemar berbincang.
Warisan
Socrates di kota Athens diteruskan dengan kehadiran Plato dan Aristotles yang
memberi sinar intelektual yang mengagumkan. Plato sebagai contoh, adalah ahli
falsafah sekaligus murid Socrates yang terkenal kerana mendirikan sebuah
sekolah bernama Akademi dimana sekolah tersebut membincangkan subjek falsafah,
matematik dan gimnastik. Oleh kerana idea Plato inilah maka sehingga ke hari
ini tenaga pengajar atau guru digelar sebagai ahli akademik walaupun hakikatnya
guru hari ini amat berbeza sama sekali dengan seorang ahli falsafah. Ini kerana
cara pengajaran guru sekolah pada zaman ini lebih berbentuk sehala iaitu dengan
menyuapkan sahaja pengetahuan ke dalam minda pelajar, berbanding Plato dengan
cara berwacana secara terbuka. Maka tidak hairanlah apabila semua karya
penulisan Plato adalah dalam bentuk dialog. Hasil daripada wacana terbuka
bersama anak muridnya.
Antara
anak murid Plato yang terkenal dan seterusnya mewarisi keagungan intelektual
kota Athens adalah Aristotles. Beliau adalah anak murid Plato selama hampir dua
puluh tahun di Akademi. Berbeza dengan Plato yang lebih mengutamakan dunia idea
nya seperti ternyata dalam mitos terkenal beliau iaitu Myth of allegory caves. Aristotles pula lebih bersifat rasional
dalam pendekatan falsafahnya. Beliaulah ahli falsafah Athens yang sekaligus
menjadi ahli sains kerana menitikberatkan kajian empirikal atau pemerhatian
dalam mencari kebenaran. Usaha beliau dalam menunjukkan bahawa tiap-tiap benda
yang ada di alam semulajadi ini yang dapat dibahagikan kepada kategori dan
subkategori berbeza-beza amat berjasa dalam dunia ilmu pengetahuan.
Ringkasnya,
Plato menggunakan telahan akal dalam mencari kebenaran, manakala Aristotle pula
menggunakan akal berserta derianya sekali. Oleh kerana itulah, pencerahan
Eropah berserta tokoh-tokohnya seperti Immanuel Kant amat berkait rapat dengan
usaha Aristotles. Ini kerana, atas usaha Aristotles yang berjaya menyatukan
antara akal (saintifik) dan wahyu lah dalam mencari kebenaran maka Eropah dapat
membebaskan diri (negara) daripada zaman kegelapan iaitu ilmu pengetahuan yang dimonopoli
oleh golongan gereja.
2.1 Definisi falsafah.
Perkataan
falsafah berasal dari perkataan Greek iaitu gabungan perkataan “philo” yang
bererti cinta dan perkataan “Sophia” yang bererti hikmah. Manusia yang
memperkenalkan istilah philo-sophy ini adalah Phytagoras (527 – 497 SM). Oleh
itu, philo-sophy membawa maksud sebagai “Cinta kepada kebijaksanaan”. Jika
dirungkaikan secara terperinci, cinta merupakan suatu istilah yang melibatkan
kesungguhan, kedalaman perasaan, sentuhan hati, jiwa serta raga. Orang yang dalam
perasaan sedang bercinta akan sentiasa bersungguh terhadap objek yang dicintai.
Seperti kata Hukamak, “Barangsiapa yang mencintai sesuatu, pasti ia akan
menjadi hambanya”.
Maka
secara mudahnya ahli falsafah boleh dikatakan sebagai seorang manusia yang sedang
tenggelam dalam perasaan cinta yang mendalam terhadap segala perkara yang
menjurus kepada kebijaksanaan. Begitulah sifat seorang ahli falsafah sejati iaitu
sifatnya yang sentiasa merasa dirinya sentiasa tidak mencukupi ilmu
pengetahuan. Socrates sendiri ada merumuskan ideanya iaitu bahawa mengetahui
atau menyedari bahawa kita tidak mengetahui (tentang sesuatu) juga merupakan
ilmu. Oleh kerana itulah Socrates juga mengatakan bahawa “Orang yang paling
bijaksana adalah orang yang mengetahui bahawa dia tidak tahu”.
Berbeza
dengan Socrates, Plato berpendapat bahawa ahli falsafah adalah manusia yang
bersedia menerima ilmu pengetahuan, cinta serta tidak puas-puas belajar dan
berminat mencari kebenaran dan suka melihat kebenaran itu diterjemahkan ke dalam
kehidupan. (Mohammed Yusoff Hussain, 2002). Plato memang seorang ahli falsafah
yang amat menitikberatkan ilmu pengetahuan serta pendidikan. J.J Rosseau
memberitahu bahawa karya Plato yang terkenal iaitu Republic bukanlah sebuah karya tulis tentang politik, melainkan ia
adalah suatu pemikiran yang agung dalam bidang pendidikan. Betapa tingginya
penilaian Plato terhadap seorang ahli falsafah sehinggakan raja yang paling
layak memerintah negara ideal menurut pemikirannya juga seorang ahli falsafah.
(J.H Rapar, 1993).
3.0
Falsafah umum
Pemikiran
falsafah secara amnya boleh diklasifikasikan mengikut 3 zaman yang tertentu.
Alam falsafah yang pertama dan terawal bermula di Greek ditandai oleh ahli
falsafah seperti Thales, Anaximander, dan Anaximenes yang menjadikan alam
semula jadi sebagai subjek falsafahnya. Kemuncak alam falsafah Greek seterusnya
diwarisi oleh tiga tokoh falsafah yang terkenal iaitu Socrates, Plato dan
Aristotles. Zaman ini dikatakan sebagai zaman keemasan falsafah di Greek kerana
selain melibatkan diri dengan persoalan tentang alam semulajadi, ketiga-tiga
ahli falsafah ini juga melibatkan diri dengan persoalan tentang moral.
Falsafah
abad pertengahan pula menggabungkan pemikiran falsafah yang ditunjangi oleh
falsafah Greek dengan ajaran Kristian. Tokoh terkenal yang hidup pada zaman
falsafah abad pertengahan ini adalah St. Augustine. Beliau merupakan ahli
falsafah yang menghasilkan karya bertajuk The
City of God yang ideanya didalam karya tersebut dijadikan dan seterusnya
disamakan dengan kuasa gereja. (Muhd. Yusof Ibrahim, 1991). Oleh kerana itulah
zaman abad pertengahan ini juga dikatakan sebagai zaman kegelapan akibat
kebenaran mutlak hanya dimiliki oleh pihak gereja. Pada zaman ini sebarang
bentuk pemikiran yang bertentangan dengan pihak gereja adalah dilarang. Ramai
ahli falsafah mati akibat larangan ini antaranya seperti Giordano Bruno yang
mati dibakar hidup-hidup.
Keadaan
ini berterusan sehingga ke abad 16 apabila bermula bantahan terhadap pemutlakan
kebenaran itu. Pihak gereja sudah mula berani ditentang oleh golongan
intelektual Barat. Kemunculan kuasa dan pengaruh sains serta lahirnya semangat
berfikir secara kritis antara menjadi sebab kuasa gereja mula diruntuhkan. Pada
zaman ini alam falsafah Barat moden mula mencapai zaman kegemilangannya. Zaman
yang dikenali sebagai Renaissance ini seterusnya menghasilnya banyak
pengetahuan baru yang amat berguna sehinggalah ke hari ini. Berpunca daripada
kemajuan yang hebat ini, falsafah barat moden berjaya dipecahkan kepada
beberapa cabang antaranya seperti Metafizik, Epistemologi serta Aksiologi.
3.1 Metafizik
Metafizik
adalah salah satu cabang falsafah yang berkaitan dengan kajian sifat dan asal
usul mengenai realiti mutlak. Istilah yang berasal daripada tajuk sebuah karya
Aristotle ini juga boleh dikatakan sebagai sebuah ilmu yang mempersoalkan
tentang “Ada”. (Hardiman,2008)
Antara
tokoh yang melibatkan diri dalam hal metafizik adalah seperti Martin Heidegger
(1889). Menurut beliau, sebarang objek yang dilihat oleh mata kita bukanlah suatu
yang “Ada” sebaliknya hanya “Mengada”. Akibat pancaindera yang sudah terbiasa
dengan objek yang dilihat, maka rasio tidak mampu untuk menyingkap kebenaran
melalui pancaindera. Kita terpaku pada objek yang mengada dan melupakan Ada
yang dibelakangnya. Ada itu bersifat transendental. Oleh kerana itu, beliau
menyarankan supaya dalam bermetafizik (demi mencari kebenaran), manusia
seharusnya bersikap seperti pemula. Dengan bersikap seperti pemula ini, maka
manusia dapat membuka diri untuk menerima kebenaran yang baru.
Inilah
yang dilakukan oleh kebanyakkan ahli falsafah. Mereka melihat sesuatu seperti
seorang pemula. Mereka juga melihat dengan penuh cermat dan penuh perasaan
ingin tahu. Perasaan ingin tahu seorang ahli falsafah adalah seperti
kanak-kanak yang baru ingin mengetahui tentang dunia. Sentiasa bertanya, dan
tidak jemu-jemu.
3.2 Epistemologi
Epistemologi
adalah cabang falsafah yang mengkaji ilmu pengetahuan. Istilah ini berasal
daripada perkataan “Epistemis” iaitu ertinya mengenai pengetahuan. Bidang ini
berusaha menjawab persoalan seperti “Bagaimana kita dapat memiliki
pengetahuan?”, “Bagaimana membuktikan kesahihannya?” dan sebagainya.
Secara
umumnya, telah wujud 2 aliran terkenal yang memiliki pandangan bagaimana ilmu
pengetahuan dapat dimiliki. Pertama adalah aliran rasionalis yang mengatakan
bahawa seluruh pengetahuan dapat ditemukan dalam akal tanpa memerlukan bukti
pengalaman untuk menunjukkan kebenaran. Rasionalisme yang lahir daripada
perkataan Latin iaitu “ratio” membawa erti alasan yang munasabah dan dapat
diterima akal. Aliran ini wujud sebagai bangkangan terhadap aliran kedua iaitu
aliran empiris dengan mengatakan bahawa pengalaman pancaindera hanya dapat
digunakan dan dipakai untuk meneguhkan ilmu yang diperoleh melalui kerja-kerja
minda atau akal. Antara tokoh terkenal dalam aliran rasionalis adalah Rene
Descartes (1596), yang menggunakan matematik sebagai kaedah falsafahnya.
Sebagai tokoh dalam aliran rasionalis, beliau hairan mengapa ramai ahli
falsafah meraba-raba mencari kebenaran sedangkan kaedah matematik sudah ada
untuk dijadikan model bagi mencari kepastian di dalam ilmu pengetahuan.
(Mohammed Yusouf Hussain, 2002).
Aliran
kedua adalah aliran empiris yang percaya bahawa seluruh pengetahuan diturunkan
melalui pengalaman dan hanya kebenaran logika, geometri dan matematik sahaja
yang dapat dikenalpasti menjadi suatu kebenaran tanpa merujuk kepada
pengalaman. (Baggini, 2003). Perkataan empiris dari segi bahasa berasal
daripada perkataan empeiri dalam
bahasa Greek dan experiential dalam
bahasa Latin dan experience dalam
bahasa Inggeris yang bererti pengalaman. Antara tokoh dalam aliran ini adalah
John Lockes (1632). Beliau terkenal melalui bangkangannya terhadap aliran
rasionalis yang berpendapat bahawa manusia secara alamiahnya memiliki “innate ideas” atau idea semulajadi. Idea
semulajadi inilah yang dikatakan sebagai kaum rasionalis sebagai sumber atau
alat utama manusia untuk memperolehi ilmu pengetahuan.
Menurut
John Lockes minda manusia hanya merupakan sebuah “tabula rasa” atau seumpama sekeping kertas yang tidak mempunyai
apa-apa tulisan diatasnya dan tanpa sebarang idea. Oleh itu, semua idea (semua
bahan yang digunakan untuk berhujah dan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan)
datangnya adalah daripada pengalaman. Ini kerana beliau berpendapat bahawa
sekiranya sesuatu itu belum lagi dialami maka ia bukanlah suatu ilmu oleh
kerana ia belum menjadi suatu pengalaman bagi dirinya. Contohnya dalam
penggubalan undang-undang oleh kerana undang-undang tidak boleh terbukti
sendiri sebaliknya wujud hasil daripada pelaku iaitu melalui pengalaman manusia
itu sendiri.
3.3 Aksiologi
Cabang
falsafah aksiologi merupakan kajian terhadap nilai iaitu dengan mempersoalkan
perkara seperti “Apakah yang bernilai?”. Kajian terhadap nilai ini juga boleh diklasifikasikan
kepada dua bahagian iaitu etika dan estetika. Dalam etika, masalah pokok yang
sering dibincangkan oleh ahli falsafah adalah apakah nilai moral itu nyata
ataupun tidak. Oleh kerana itulah maka cabang etika sentiasa mengkaji perkara
seperti nilai-nilai moral, prinsip moral dan tingkahlaku serta sifat murninya.
Antara
persoalan yang melibatkan etika adalah seperti, “Adakah menggugurkan bayi dalam
kandungan itu bersalah ataupun tidak?”, dan juga persoalan tentang “Adakah
membunuh haiwan itu bersalah atau tidak?” melibatkan kajian dan persoalan
falsafah yang mendalam. Maka telah diwujudkan satu pendapat bahawa nilai moral
adalah terletak pada mata orang yang melihat. Contoh yang lain seperti ketika poligami
dianggap secara moral adalah salah di kebanyakan negara Barat namun di komuniti
masyarakat yang beragama Islam, poligami dapat diterima sepenuhnya tanpa rasa
bersalah. Persoalannya, “Adakah poligami itu suatu tingkahlaku yang salah atau
benar?”.
Estetika
pula mengkaji nilai-nilai mengenai kecantikan dan seni. Istilah estetika
diperolehi daripada perkataan Yunani yang membawa maksud persepsi deria. Estetika
mempersoalkan perkara seperti “Apakah kecantikan?”, “Apakah nilai-nilai
kecantikan?”, dan sebagainya. Kajian estetika mahupun etika hakikatnya tidak
dapat lari daripada falsafah eksistentialis yang menganggap bahawa manusialah
yang mendatangkan penilaian terhadap sesuatu objek itu. Dalam falsafah
eksistentialisme, realiti samaada nilai etika atau estetika adalah hasil
daripada konstruksi manusia. Walaupun “realiti” yang diterima sebagai kebenaran
itu juga akhirnya akan dibentuk oleh
kebudayaannya dan diterima sejagat hasil kebudayaan itu, namun sebagai manusia
yang “authentic”, manusia (sebagai
individu) diberi kebebasan untuk membuat pilihan.
Sebagai
contoh, cuba bayangkan dalam suatu majlis perkahwinan yang dalam suasana
riang-ria. Seorang pengantin perempuan sedang menunggu pasangannya dalam
keadaan gembira. Hiasan yang beraneka warna berserta bunga-bunga yang pelbagai
dan harum menyemarakkan lagi perasaan itu. Akan tetapi bayangkanlah, sedang
bahagia dan riang itu memuncak, tiba-tiba datang satu telegram yang
mengkhabarkan bahawa pengantin lelaki itu terlibat dalam kemalangan dan beliau
mati di tempat kejadian. Cuba bayangkan perasaan pengantin perempuan tadi.
Daripada perasaan yang penuh kegembiraan terus berubah menjadi satu kesedihan
yang tidak terhingga. Hiasan yang beraneka warna dan difikirkan indah tadi
akhirnya kelihatan memiliki satu warna saja iaitu hitam dan kelam. Bunga-bunga
tadi yang harum hampir tidak menghasilkan bau lagi bagi dirinya. (Arief
Budiman, 1976). Biarpun realitinya majlis perkahwinan tadi memiliki suasana
yang riang-ria, namun bagi pengantin perempuan itu (individu) majlis itu tidak
bermakna apa-apa buatnya kecuali kesedihan.
4.0 Falsafah pendidikan
Sejarah
pendidikan telah bermula sejak kewujudan manusia, namun begitu bentuk dan corak
sistem pendidikan berbeza mengikut masa, tempat dan adat resam sesuatu
masyarakat. (Sivachandralingam Sundara Raja, 2001). Dalam peristiwa pembunuhan
Qabil terhadap Habil, Qabil mempelajari ilmu untuk mengkebumikan tubuh Habil
adalah melalui pemerhatian beliau terhadap burung yang sedang menggali tanah.
Ini mungkin pendidikan terawal yang dialami oleh sejarah manusia, iaitu manusia
belajar atau menerima pendidikan melalui alam.
Begitu juga dengan bentuk dan corak sistem
pendidikan, sebagai contoh kota Sparta, coraknya berbeza sekiranya dibandingkan
dengan negara Athens. Dalam negara kota Sparta, bagi kanak-kanak berusia 8 – 18
tahun, kurikulumnya menekankan aspek latihan fizikal seperti berlari, melompat
dan permainan bola. Apabila kanak-kanak membesar, mereka dilatih melempar
cakera, lembing dan bergusti. Tujuan latihan seperti ini adalah untuk
menjadikan kanak-kanak lelaki lasak dan memupuk nilai-nilai yang baik dalam
peperangan. Di negara Athens, pendidikan diberikan kepada mereka yang berusia 7
– 19 tahun. Pendidikan Athens pula diberikan melalui pengajaran di sekolah dan
akademi dan diajar oleh guru yang bergelar “pedagagos”.
Berbeza dengan Sparta, pendidikan Athens tidak mengawal kehidupan dan
pendidikan rakyatnya namun ia juga diwajibkan. Tujuan pendidikan Athens pula
adalah untuk melahirkan masyarakat yang sihat, yang mempunyai budi pekerti,
berkemahiran, kuat, meningkatkan moral dan bijak. (Sivachandralingam Sundara
Raja, 2001).
Dalam
pendidikan masyarakat Arab, sebelum kedatangan Islam, pendidikan bangsa Arab
hanya terhad kepada syair, syarahan dan satu bentuk astronomi yang primitif dan
penuh dengan tahayul dan khurafat. Namun selepas kedatangan Nabi Muhammad SAW,
pendidikan mendapat tempat utama dalam hati Baginda SAW sehingga beliau
mengarahkan sahabat-sahabatnya untuk belajar dan menulis. Baginda juga turut
mengarahkan tawanan Perang Badar yang tahu membaca dan menulis mengajar 10
orang anak orang Islam sebagai syarat dibebaskan daripada menjadi orang
tawanan. Hal ini membuktikan bahawa pendidikan adalah suatu perkara yang sangat
penting bagi seluruh umat manusia merentasi zaman dan juga bangsa.
Oleh
kerana itu, pendidikan boleh didefinisikan sebagai aktiviti–aktiviti yang
berkaitan dengan pembentukan dan perkembangan ilmu, kemahiran, kerohanian dan
jasmani manusia. Usaha utama pendidikan boleh dikatakan demi menyediakan
individu sekaligus masyarakat untuk memainkan peranan positif dalam negara.
Pendidikan juga boleh dijadikan suatu alat bagi membebaskan manusia daripada
penindasan seperti yang ditunjukkan oleh mazhab pendidikan kritis yang terdiri
oleh tokoh seperti Paulo Freire dan sebagainya. (M. Agus Nuryatno, 2008). Negara
Sparta adalah contoh dimana pendidikan hanyalah dijadikan alat untuk
melestarikan sistem yang sama manakala Athens
pula adalah contoh pendidikan yang dapat dijadikan medium perubahan
kelas sosial. Disebabkan oleh perkara ini, maka kebanyakkan negara pada abad
ke-21 ini memilih corak pendidikan seperti Athens sebagai halatuju
pendidikannya.
Bibliografi
1) Gaarder,
Jostein (2006). Dunia Sophie. Kuala Lumpur : Institut Terjemahan Negara
Malaysia Berhad.
2) R.M.
Affandi (1979). Revolusi yang menempa sejarah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka.
3) Woods,
Alan (2006). Reason in revolt = Revolusi berpikir dalam ilmu pengetahuan moden.
Yogyakarta : IRE Press.
4) Tan
Malaka (1945). Madilog. Jakarta : Pusat Data Indikator.
5) Fuad
Hassan (1996). Pengantar filsafat barat. Jakarta : Pustaka Jaya.
6) Mohammed
Yusoff Hussain (2002). Sejarah falsafah barat moden. Shah Alam : Karisma
Publication.
7) J.H
Rapar (1993). Falsafah politik Plato. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Pustaka.
8) Muhd.
Yusof Ibrahim (1991). Aspek dan perkembangan falsafah sejarah dunia barat.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Pustaka.
9) F.
Budi Hardiman (2008). Heidegger dan mistik keseharian = Suatu pengantar menuju
Sein und Zeit. Jakarta : Kepustakaan Populer Gramedia.
10) Baggini,
Julian (2003). Lima tema utama filsafat. Jakarta : Teraju.
11) Arief
Budiman (1976). Chairil Anwar sebuah pertemuan. Jakarta : Pustaka Jaya.
12) Sivachandralingam
Sundara Raja (2001). Tamadun dunia. Shah Alam : Fajar Bakti.
13) M.
Agus Nuryatno (2008). Mazhab pendidikan kritis. Yogyakarta : Resist Book.
No comments:
Post a Comment