1.0 Pengenalan
Bahasa
melayu telah disebut sebagai bahasa kebangsaan yang wajib dijadikan sebagai bahasa
perantaraan di negara kita. Bertitiktolak daripada perkara ini, kerajaan telah
menggubal satu dasar dimana satu pendidikan khusus diwajibkan demi perlaksanaan
penggunaan bahasa melayu iaitu melalui proses pengajaran dan pembelajaran di
sekolah.
Mengikut
sejarah sebelum kemerdekaan Tanah Melayu, sistem pendidikan kita telah
mengamalkan sistem empat aliran bahasa pengantar iaitu Melayu, Inggeris, Cina
dan Tamil di setiap sekolah masing-masing. Kebaikan yang dapat diperolehi
melalui sistem pendidikan seperti ini adalah setiap kaum atau bangsa tertentu
itu dapat mempelajari ilmu pengetahuan melalui bahasa ibundanya sendiri. Namun
begitu, sistem pendidikan seperti ini akan menjarakkan pula hubungan erat
antara kaum di negara yang kita yang berbilang bangsa. Ini kerana tiadanya
bahasa keseragaman yang boleh dijadikan bahasa komunikasi agar masyarakat yang
berbilang bangsa ini supaya saling mengenal. (Awang Mohamad Amin, 1990).
Maka,
bertolak daripada kebimbangan ini, kerajaan telah merancang untuk perlunya diwujudkan
satu bahasa kebersamaan yang boleh dijadikan satu asas kepada perpaduan kaum.
Oleh itu, bahasa melayu telah digantikan menjadi bahasa Malaysia sebagai bahasa
kebangsaan di negara kita. Seiring dengan perubahan zaman, bahasa melayu yang lahir
melalui sejarahnya yang unik serta kaya dengan perbendaharaan kata ini wajar
diperkukuhkan lagi agar warisannya dapat diteruskan. Apatah lagi dengan dasar
yang telah digubal oleh kerajaan Malaysia ini secara tidak langsung menuntut
agar para pendidik dapat memperkayakan diri dengan pelbagai kemahiran atau
teknik pengajaran supaya subjek bahasa melayu dapat diajar dengan berkesan.
Melalui
aplikasi kemahiran pengajaran yang betul, usaha para pendidik bukan sahaja akan
dapat dilaksanakan malahan dapat diaplikasikan dalam pengajarannya samaada
secara formal mahupun informal. Oleh itu, tugasan ini dilakukan bagi
menggariskan beberapa aplikasi kemahiran pengajaran yang mungkin dapat
dijadikan sebagai suatu panduan bagi para pendidik dalam usaha pengukuhan
bahasa melayu di negara kita.
2.0 Falsafah kemahiran pengajaran.
Jean
Jacques Rosseau, seorang ahli falsafah dari Perancis menyatakan definisi
pendidikan adalah suatu proses yang berterusan bermula daripada kanak kanak
sehinggalah usia dewasa. (Mok Soon Sang, 1988). Ini membawa maksud pendidikan
adalah suatu proses penerimaan ilmu pengetahuan yang tidak berpenghujung, tidak
kaku dan akan terus diperkembangkan serta dapat dihubungkaitkan dengan
pengalaman hidup setiap manusia secara individu mahupun masyarakat.
Berbeza
dengan definisi pendidikan, umumnya kemahiran pengajaran mudah difahami sebagai
usaha seorang pendidik dalam pemindahan maklumat daripada subjek (guru) kepada
objek (anak murid) ataupun mengikut istilah Paulo Freire sebagai “pendidikan
gaya bank” (Freire, 1970). Mungkin kerana pendidikan pada zaman ini yang
berorientasikan kepada pencapaian peperiksaan dan juga bagi memenuhi keperluan
industri, maka para pendidik biasanya
menjalankan tugas mendidik dengan hanya mengikut silibus yang ditetapkan tanpa
menitikberatkan aspek penyuburan akal fikiran. Akibat yang terhasil daripada
pengajaran seperti ini adalah akal manusia akan kehilangan kemahiran berfikir dalam
menjalani kehidupannya.
Sebaliknya
pengajaran seperti ini yang memiliki ciri-ciri seperti 1) Guru mengajar dan
murid diajar. 2) Guru mengetahui segalanya, dan murid tidak mengetahui apa-apa.
3) Guru berbicara, dan murid mendengarkan dengan penuh ketekunan. 4) Guru
memilih dan melaksanakan pilihannya, sedangkan murid hanya menurut dan
menyesuaikan diri akan menghasilkan manusia berdimensi satu yang hidupnya untuk
melestarikan sistem yang sama agar sentiasa berulang-ulang (Marcuse,1970).
Ringkasnya, anak murid diajar bukan untuk menjadi manusia yang produktif,
sebaliknya menjadi re-produktif demi melestarikan sistem yang sama. Jelas gaya pendidikan seperti ini bertentangan
dengan pendidikan seumur hidup yang disarankan oleh Rosseau.
Oleh
itu, seorang pendidik yang ideal adalah seseorang yang memiliki ciri-ciri yang
mampu menjadi agen kepada pembelajaran yang edukatif, iaitu memiliki kemahiran
pengajaran yang dapat menjadi fasilitator kepada anak muridnya , motivator,
pemacu dan pencetus idea, dan yang paling penting sekali dapat menjadi
inspirasi kepada anak murid dalam hal pembelajaran terutama sekali bagi
membentuk sikap membudayakan ilmu dikalangan muridnya. (Nuryatno, 2008). Apatah
lagi di dalam kelas, iaitu tempat anak murid dan juga para pendidik mencanai
idea dan fikrah demi menghasilkan pengetahuan yang baru.
3.0 Masalah kajian terhadap
penggunaan bahasa melayu.
Negara
kita telah melaksanakan penggunaan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar di
sekolah bermula daripada sekolah rendah sehingga ke tahap sekolah menengah.
Proses pembelajaran melalui perantaraan bahasa melayu yang mengambil masa
bertahun-tahun ini sepatutnya dapat menghasilkan anak murid (warganegara) yang
celik dalam bahasa. Ia boleh dikatakan telah terlaksana apabila melalui laporan
akhbar, saban tahun dapat dilihat bahawa keputusan peperiksaan di negara kita
telah mencatatkan keputusan yang memberangsangkan dalam ujian bahasa melayu.
Ironinya
yang berlaku adalah apabila dilakukan perbandingan kepada penggunaan bahasa
melayu dikalangan rakyat Malaysia, nyata tanggapan kita terhadap pengukuhan
bahasa melayu di negara ini jauh meleset. Bahasa rojak diamalkan secara
berleluasa malah ada pula yang lebih selesa menggunakan bahasa asing sebagai
bahasa komunikasi harian. (Said Darkasi, 2012). Sektor pekerjaan memburukkan
lagi keadaan ini apabila kebanyakkan organisasi mewajibkan pemohon agar fasih
di dalam bahasa Inggeris berbanding bahasa melayu atau bahasa ibunda yang lain.
Pendek kata, bahasa melayu ibarat tidak diketahui halatujunya.
Oleh
kerana inilah maka biarpun ruang pendidikan kita mewajibkan bahasa melayu
sebagai bahasa pengantar, namun realitinya bahasa yang praktikal digunakan
lebih diutamakan kepada bahasa asing terutamanya Inggeris. Ini telah membuatkan
kita sebagai warganegara menjadi keliru. Persoalannya, apakah perlu lagi bahasa
Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar di sekolah (ruang pendidikan) atau
ditukarkan saja terus kepada bahasa Inggeris yang lebih berfungsi didalam dunia
pasaran?
4.0 Faktor halangan dalam
pengukuhan bahasa melayu.
Banyak
faktor yang boleh difikirkan antara menjadi sebab mengapa pengukuhan bahasa
melayu sukar dilakukan. Halangan ini mungkin berpunca daripada faktor ekonomi,
masyarakat serta sikap kita sendiri yang memilih untuk menolak usaha memartabatkan
bahasa melayu.
4.1 Realiti bahasa melayu yang
bukan bahasa ekonomi di Malaysia.
Ekonomi
merupakan faktor terbesar yang mempengaruhi kehidupan sosial, politik,
kebudayaan dan lain-lain. Dapat dilihat melalui sejarah, apabila Tanah Melayu
pada suatu masa dahulu yang menjadi
kuasa besar perdagangan, bahasa melayu telah menjadi bahasa linguafranca dan
telah dipertuturkan hampir seluruh dunia. Berbanding dengan hari ini, tidak
dapat dinafikan lagi bahawa bahasa Inggeris dan bahasa Mandarin telah mendapat
tempat menggantikan bahasa melayu sebagai bahasa ekonomi.
Oleh
itu saban hari dapat dilihat, biarpun kerajaan Malaysia telah menjalankan
pelbagai promosi untuk membudayakan bahasa melayu, namun usaha itu menemui
jalan buntu. Antaranya seperti menyediakan papan tanda untuk menggalakkan
penggunaan bahasa melayu, promosi melalui iklan di televisyen, mewujudkan
pelbagai kempen, namun hasilnya tetap sama, bahasa melayu terus diperlecehkan. Sebaliknya,
penggunaan bahasa Inggeris telah menjadi satu bahasa wajib untuk dipelajari dan
dipertuturkan bagi masyarakat agar mendapat tempat di dalam dunia pekerjaan.
4.2 Penyakit “anglophile”.
Penyakit
“anglophile” dapat didefinisikan sebagai penyakit rendah diri akibat terlalu
memandang tinggi kepada bangsa Eropah atau disini boleh juga dikaitkan dengan
suatu bangsa yang lebih kuat. Akibat daripada perasaan rendah diri ini ialah
kita akan berasa terus bergantung dengan bangsa yang lebih kuat itu. Penyakit
ini boleh dikatakan berpunca daripada kurangnya pendedahan atau eksperimen
bangsa itu kepada jatidiri negaranya. Perkara ini dapat dilihat berlaku di
negara kita sekiranya dibuat perbandingan dengan negara seperti Jepun, Korea,
malahan Indonesia, yang berbangga menggunakan bahasa ibundanya dalam urusan
rasmi samada urusan hal ehwal dalam negeri mahupun urusan luar negara.
Negara
mereka juga menggalakkan usaha penterjemahan buku dan hasil daripada kegiatan
penterjemahan ini, rakyatnya tidak terlalu bergantung dengan bahasa asing dalam
mendapatkan akses kepada ilmu pengetahuan. Hal penterjemahan buku ini penting
kerana, dengan buku yang terbatas akibat daripada kurangnya bahan pembacaan
dalam bahasa melayu, ketekunan seorang pelajar dalam membaca hanya menghasilkan
kemajuan yang kecil. Oleh kerana kurangnya negara melakukan usaha penterjamahan
buku ini juga, kita masih lagi akan ketinggalan dibelakang berbanding bangsa
lain terutama sekali bangsa Barat dalam hal ilmu pengetahuan dan impaknya kepada
kita adalah kita akan terus membanggakan lagi bangsa lain dan akan terus
memperlecehkan penggunaan bahasa melayu.
4.3 Sistem pendidikan yang terlalu
berorientasikan peperiksaan dan juga hafalan.
Dalam
budaya peperiksaan, para pelajar memang giat untuk belajar. Tetapi masalahnya,
mereka belajar bukan untuk memahami dan mencungkil makna daripada apa yang
dipelajari, sebaliknya hanya untuk menghafalnya agar cukup masa dua tiga minggu
tempoh peperiksaan. (Wan Mohd Nor Wan Daud, 1997).
Oleh
kerana itu, akibat sikap seperti ini, pengukuhan bahasa melayu dikalangan
masyarakat khususnya para pelajar amat sukar untuk dilakukan. Biarpun
pengajaran bahasa melayu dilakukan sejak sekolah rendah lagi, namun kerana
sistem pendidikan yang lebih berorientasikan kepada peperiksaan dan
penghafalan, usaha para pendidik untuk mengukuhkan bahasa melayu dikalangan
para pelajar akan menemui jalan yang sia-sia. Ini kerana masyarakat khususnya
para pelajar telah diajar secara tidak langsung agar pembelajaran itu hanyalah
sekadar untuk mendapatkan gred terbaik dalam peperiksaan bukannya untuk
diaplikasikan dalam kehidupan.
Tidak
melebih-lebih pula sekiranya saya berpendapat bahawa tugas memartabatkan bahasa
melayu di negara ini bukan terletak kesemuanya di bahu pendidik, sebaliknya sebahagiannya
sudah terletak di bahu pekerja pembantu rumah Indonesia. Ini kerana, pembantu
rumah Indonesia ini yang diupah untuk menjaga anak tuannya yang mungkin
berbangsa Cina (atau yang bukan berbangsa melayu) dalam masa yang sama mendidik
anak majikannya untuk berkomunikasi didalam bahasa melayu.
5.0
Aplikasi kemahiran pengajaran dalam pengukuhan bahasa melayu.
Seperti
dinyatakan diatas, terdapat pelbagai faktor dan halangan yang menyukarkan
pengukuhan bahasa melayu di negara kita. Oleh itu, wajib kita sedar bahawa
tugas ini tidak wajar sekiranya diletakkan seratus peratus kepada para
pendidik. Namun, siapa lagi yang perlu diharapkan sekiranya bukan seorang guru
atau pendidik untuk melatih diri, melatih anak murid, sekaligus melatih
masyarakat untuk mengukuhkan lagi penggunaan bahasa melayu di negara ini. Maka,
beberapa aplikasi kemahiran pengajaran
telah dikenalpasti dalam usaha pengukuhan bahasa melayu di negara ini.
5.1 Menggalakkan pemikiran kritis dalam
pembelajaran.
Corak
utama pengajaran yang sering diabaikan oleh pendidik pada hari ini adalah untuk
mengajak anak murid supaya dapat memikirkan bersama isu pembelajaran yang
dijalankan. Dengan menggalakkan pemikiran dalam pembelajaran ataupun dengan
bahasa mudahnya sebagai mengajar dalam bentuk perbincangan, pembelajaran atau
pengajaran bentuk ini boleh menimbulkan suatu keghairahan kepada suasana
pembelajaran yang lebih efektif.
Berbeza
dengan pengajaran yang berbentuk sehala iaitu dengan hanya memberi ilmu
pengetahuan secara bulat-bulat kepada pelajar, pengajaran seperti ini akan
meninggalkan kesan yang lebih lama di dalam akal seorang pelajar. Ia amat
penting terutama sekali dalam bidang bahasa melayu yang memiliki susur galur
sejarah kewujudannya yang unik. Dengan kefahaman yang mendalam barulah terbit rasa
cinta dan hormat kepada bahasa melayu didalam diri para pelajar dan juga
gurunya. Seperti kata pepatah, “Tidak kenal, maka tidak cinta”.
Oleh
yang demikian, pembelajaran bahasa melayu bukan hanya sekadar untuk mengetahui
serba sedikit tentang peribahasa, tatabahasa, kosa kata dan sebagainya.
Sebaliknya ia perlu merangkumi tafsiran mendalam tentang sejarah, tokoh-tokoh
yang memberi sumbangan besar terhadap usaha memartabatkan bahasa melayu, wacana
pemikiran dan sebagainya. Tanpa perbincangan dan renungan yang mendalam,
pembelajaran bahasa melayu hanya akan berkisar dan mencakupi hal luarannya
sahaja. Maka bukanlah hal yang menghairankan sekiranya sehingga ke hari ini,
bangsa melayu sendiripun tidak berbangga untuk berkomunikasi di dalam bahasa
ibundanya. Ini kerana bangsa itu sendiri tidak mengetahui sejarah bangsanya
sendiri.
5.2 Mewujudkan subjek falsafah dan sastera dalam silibus pengajaran
bahasa melayu.
Mewujudkan
subjek falsafah disini bukan bermaksud untuk mengajak anak murid supaya menjadi
seorang ahli falsafah. Sebaliknya ia untuk mengajak anak murid, termasuk para pendidik
supaya dapat mewujudkan kemahiran berfikir yang kritis dan seterusnya dapat
mempengaruhi suasana pembelajaran yang lebih efektif.
Seperti
dinyatakan di atas, didalam subjek bahasa melayu, penglibatan anak murid adalah
sesuatu yang amat dititikberatkan. Dengan penerapan subjek falsafah, ia akan
amat membantu mewujudkan keadaan seperti itu.
Falsafah yang berasal dari gabungan dua perkataan Yunani iaitu, philo
ertinya “cinta” dan Sophia ertianya “kebijaksanaan” akan menjadikan anak murid lebih
cinta akan ilmu pengetahuan (kebijaksanaan). (Mohamed Ayob, 2012). Bagi
memenuhi kepuasan intelektualnya, anak murid akan sentiasa bertanya tanpa perlu
diminta. Dalam pengajian matapelajaran bahasa melayu, ia memerlukan situasi kelas
seperti itu, iaitu situasi pembelajaran yang aktif dan kondusif. Keadaan ini bukan sahaja akan memberi
kelebihan dalam mempengaruhi kelas yang lebih efektif malah ia sekaligus dapat menggantikan
sistem lama pendidikan yang hanya berorientasikan pada peperiksaan yang
terbukti gagal dalam mengukuhkan penggunaan bahasa melayu di Malaysia.
Tidak
ketinggalan juga dengan matapelajaran sastera. Dalam usaha pengukuhan bahasa
melayu, matapelajaran sastera difikirkan boleh mengajar anak murid untuk mengenal
bahasa melayu dengan lebih dekat. Usaha memperkenalkan tokoh seperti Abdullah
Munsyi, Pendeta Zaba, Burhanudin Al-Helmy, Ishak Haji Muhammad boleh dilakukan
melalui perantaraan matapelajaran ini.
Pengenalan anak murid kepada tokoh yang memartabatkan bahasa melayu ini
penting kerana masyarakat hari ini tidak pernah diberikan pendedahan yang
memberangsangkan tentang tokoh tersebut. Bagaimana masyarakat hari ini dapat
meletakkan bahasa melayu di tahap yang tinggi jikalau masyarakat kita hidup dan
belajar tanpa kesedaran sejarah dan idealisme yang tinggi?
5.3 Mempelbagaikan teknik pengajaran
yang dapat mencetus minat pembelajaran.
Pendekatan
pengajaran secara umum diketahui terbahagi kepada dua pendekatan iaitu
pendekatan secara “teacher-centered” dan “student-centered”. Manakala pendekatan pembelajaran pula dapat
diertikan sebagai titik tolak atau sudut pandang kita terhadap proses
pembelajaran yang dapat menginspirasi serta menguatkan teori pengajaran.
(Asmah, 2012)
Secara
ringkasnya, teknik pengajaran yang sesuai adalah perlu untuk seorang pengajar
dapat menyampaikan atau berkongsi ilmunya dengan para pelajar. Teknik
pengajaran ini perlu dipelbagaikan mengikut kesesuaian agar suasana
pembelajaran yang efektif dapat diwujudkan. Tanpa pembelajaran yang efektif ini
pula akan mengakibatkan suasana kelas seolah-olah hanya menjadi seperti sebuah
kilang yang bertujuan menghasilkan pekerja di masa hadapan. Hal ini amat
merugikan kerana sepatutnya sekolah (universiti) bertujuan untuk melahirkan
ilmuwan.
Realitinya
inilah yang sedang berlaku kepada sistem pendidikan kita pada hari ini.
Pendidik yang tidak kreatif yang terhasil daripada sistem pendidikan lama yang
mementingkan pendidikan satu hala serta hanya mengikut silibus akan meneruskan
lagi legasinya kepada generasi seterusnya. Inilah juga antara sebab yang
difikirkan mengapa usaha pengukuhan bahasa melayu amat sukar dilakukan. Tenaga
pengajar jarang dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan
seterusnya mengakibatkan anak murid menerima sahaja pembelajaran secara
bulat-bulat tanpa berani mempersoalkannya.
Oleh
itu, model pembelajaran yang tepat perlu dilakukan dalam usaha untuk pengukuhan
bahasa melayu. Antaranya seperti model pembelajaran yang tertera di gambarajah dibawah. Model ini
boleh dijadikan panduan ringkas serta dapat disesuaikan mengikut keadaan dalam
usaha mewujudkan suasana pembelajaran yang boleh dipelbagaikan.
Gambarajah Model pembelajaran
6.0 Penutup
Tidak dapat dinafikan bahawa usaha untuk mengukuhkan
bahasa melayu bukanlah suatu tugas yang mudah. Ia memerlukan kerjasama setiap
warga untuk bersama-sama membentuk sikap mencintai bahasa. Tanpa sikap ini,
usaha demi pengukuhan bahasa melayu amatlah sukar untuk dilaksanakan.
Pandangan hidup (world view) yang tepat perlu
difikirkan dengan segera oleh para pemikir serta pencinta bahasa di negara
kita. Ini perlu dilakukan agar kekeliruan yang timbul dengan masadepan serta
halatuju bahasa melayu di negara kita segera terjawab. Antaranya persoalan bagi
mengatasi permasalahan penggunaan bahasa rojak di Malaysia, penggunaan bahasa
melayu yang tidak lagi menjadi bahasa keutamaan di sektor pekerjaan dan
sebagainya.
Para pendidik pula disarankan agar dapat mengajar
subjek pelajaran bahasa Melayu dengan penuh kejiwaan. Pengajaran bentuk lama
seperti hanya memfokuskan kepada silibus harus ditinggalkan sama sekali. Subjek
bahasa melayu bukan seperti subjek matematik yang hanya memikirkan tentang hal
logik dan dapat dilakukan dengan latih tubi. Sebaliknya bahasa melayu melibatkan
unsur falsafah serta pemahaman sejarahnya yang tersendiri.
Akhir sekali kerajaan juga perlu memikirkan semula
Falsafah Pendidikan Negara yang digubal sejak dahulu dan telah digunapakai
sehingga ke hari ini. Penambahbaikan perlu dilakukan dengan mengisi beberapa
elemen yang bersesuaian mengikut peredaran zaman. Antaranya dengan meletakkan
unsur pembudayaan ilmu agar membolehkan Falsafah Pendidikan Negara dapat
melahirkan masyarakat yang menjadikan ilmu sebagai kecintaannya. Dengan
kecintaan terhadap ilmu yang tulen sahajalah maka kecintaan terhadap bahasa
dapat diwujudkan seterusnya dapat mencerminkan slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”.
Bibliografi
1)
Mok Soon Sang (1993). Pendidikan di
Malaysia. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman.
2)
Freire, Paulo (1970). Pedagogi kaum
tertindas. Kuala Lumpur : Forum.
3)
Marcuse, Herbert (1964). One dimensional
man : Studies in the idealogy of advanced industrial society. London :
Routledge & Kegan Paul.
4)
Wan Mohd Nor Wan Daud (1997). Penjelasan
budaya ilmu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
5)
Nuryatno, M. Agus (2008). Mazhab
pendidikan kritis. Yogyakarta : Resist Book.
6)
Said Darkasi (2012). Nota kuliah bahasa
melayu. Selangor : Unisel.
7)
Asmah Ahmad (2012). Nota kuliah strategi
dan kemahiran pengajaran dan pembelajaran. Selangor : Unisel.
8)
Mohamed Ayob Haji Sukani (2012). Nota kuliah
falsafah dan pendidikan awal kanak-kanak. Selangor : Unisel.
menarik dan boleh dijadikan sebagai bahan rujukan bagi pelajar yang belum tahu cara menyediakan assignment mereka terutama sekali bagi mereka yang baru bergelar sebagai pelajar university. Terima kasih..
ReplyDelete