Wednesday 31 October 2012

Assignment strategi pembelajaran (belum siap)


1.0 Pengenalan

Demi mempersiapkan diri sebagai “manusia”, manusia harus melalui proses pembelajaran. Berbeza dengan haiwan, manusia perlu menjalani proses pembelajaran untuk mencapai ke arah tersebut. Haiwan adalah sebaliknya, ketika ia dilahirkan ia sudah dilengkapi dengan kepandaian-kepandaian untuk hidup. Itik sebagai contoh apabila baru menetas dari telur, setelah beberapa waktu, tanpa perlu belajar lagi, akan sudah mampu untuk berenang.

Demikian juga pada anak-anak burung, tanpa perlu belajar mereka kemudian akan mampu untuk terbang. Anak burung ini juga tahu apa yang harus mereka makan dan apa yang harus mereka tolak jika diberikan makanan yang bukan makanan burung. Keadaan ini berbeza dan berlainan daripada kehidupan manusia. Manusia lahir sebelum mampu untuk berbuat banyak perkara. Manusia perlu belajar untuk berjalan, perlu belajar untuk makan, perlu belajar untuk mengenal perkara baik dan buruk dan sebagainya. Oleh kerana itulah, manusia boleh dapat dianggap sebagai mahkluk yang akan sentiasa berkembang oleh kerana perlunya manusia kepada proses pembelajaran ini.   Haiwan pula akibat daripada kejadiannya yang sudah dipersiapkan oleh alam, akan jauh ketinggalan di belakang kewujudan manusia.

Oleh yang demikian, kehidupan manusia dapat didefinisikan sebagai satu proses perubahan yang berterusan. Daripada bayi, ke dewasa dan seterusnya sehingga ke akhir hayat manusia akan sentiasa berubah hasil daripada pelbagai faktor antaranya seperti yang dinyatakan di atas iaitu faktor pembelajaran. Dengan pembelajaran, manusia mampu mendapatkan autonomi terhadap dirinya sekaligus mampu memiliki autoriti terhadap alam supaya dapat dikawal dibawah pemikirannya.

2.0 Konsep pembelajaran

Pembelajaran dapat didefinisikan sebagai perubahan tingkah laku kesan daripada pengalaman seseorang manusia. Menurut pendapat John Lockes pula, beliau menegaskan bahawa minda manusia hanya mampu memiliki ilmu pengetahuan hasil daripada pancaindera  yang seterusnya akan dicetak didalam minda manusia yang sebelum ini umpama sekeping kertas yang tidak mempunyai apa-apa tulisan diatasnya atau apa yang beliau gelarkan sebagai “tabula rasa”.

Oleh yang demikian dapat dirumuskan bahawa pembelajaran amat berkait rapat kepada pengalaman dan pancaindera. Keduanya saling berhubung untuk membolehkan manusia mengalami suatu proses perubahan tingkah laku dan demi mendapatkan proses perubahan daripada “ke-tidak-sedaran” manusia  menuju kepada “kesedaran”.  Sebagai contoh, seorang pelajar yang mengikuti sistem berorientasikan kepada peperiksaan semata-mata mungkin akan menggunakan segenap pancainderanya untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang didalam peperiksaan. Sekiranya pelajar tersebut rajin dan fokus didalam pembelajarannya, maka pasti ia berjaya melakukannya.

Di sini ternyata pembelajaran yang dilakukan mampu untuk mendapatkan perubahan tingkahlaku kepada pelajar tersebut iaitu daripada “tidak-tahu” kepada “tahu”. Namun akibat kurangnya diberikan pendedahan kepada dunia realiti sebenar (pengalaman),  mungkin pelajar  tersebut akhirnya setelah mendapatkan ijazahnya akan terus melanjutkan hidupnya didalam dunia pekerjaan tanpa menghiraukan sifat kemanusiaan yang ada pada dirinya untuk memikirkan tentang hal kemanusiaan.

Pelajar ini yang kurang diberikan pendedahan yang memberangsangkan tentang hal kemanusiaan boleh dikatakan sebagai contoh pelajar yang tidak mengalami proses menuju kepada “kesedaran” yang sepatutnya turut dijadikan sebagai aspek penting dalam pembelajaran. Di dalam buku Siddharta karya Herman Hesse ada menyebutkan bahawa Ilmu pengetahuan dapat diajarkan, tetapi kebijaksanaan adalah tidak. Kebijaksanaan hanya datang daripada pengalaman.

Oleh kerana itu, demi menghuraikan konsep pembelajaran secara mendalam, kebanyakan ahli psikologi telah membezakan pembelajaran kepada dua kategori yang luas iaitu pembelajaran kognitif-persepsi dan pembelajaran tingkah laku.

·         Pembelajaran kognitif-persepsi
Didalam pembelajaran kategori ini ia melibatkan proses pembelajaran yang bergantung kepada operasi mental. Antaranya seperti pembelajaran yang menggunakan pendekatan berfikir secara mendalam dalam menyelesaikan masalah dan pencarian pelbagai sumber maklumat untuk memahami serta mendapatkan sesuatu ilmu pengetahuan.

·         Pembelajaran tingkah laku
Ia bermaksud perubahan tingkah laku yang tahan lama disebabkan oleh pengalaman lampau yang dialami oleh setiap manusia. Akibat daripada pengalaman yang berlaku ke atas seseorang itu, manusia memperolehi maklumat, celik akal, kemahiran, kebiasaan dan seumpamanya (perubahan tingkah laku). Setiap pengalaman baru yang dialami, manusia akan mampu bertindak dalam cara yang berbeza berbanding sebelumnya.

3.0 Teori pembelajaran dalam perlaksanaan pengajaran

Teori diibaratkan sebagai tulang belakang kepada segala usaha pencarian oleh para pengkaji demi mendapatkan maklumat terhadap sesebuah kajian. Menurut Kamus Dewan Edisi Ke-4 pula, teori didefinisikan sebagai sebuah pendapat yang masih bersifat andaian yang dikemukakan untuk menerangkan sesuatu perkara. Oleh yang demikian, penggunaan teori tidak terhad kepada para pengkaji semata-mata. Sebaliknya, dalam tidak sedar, setiap manusia telah mengaplikasikan teori dalam kehidupan seharian bagi berusaha memahami dan menyelami diri dan tingkah laku orang lain.

Di dalam pembelajaran, guru memainkan peranan penting bagi memudahkan pembelajaran para pelajar. Untuk memenuhi tugas ini, pengajar atau guru bukan sahaja harus dapat menyediakan suasana pembelajaran yang menarik dan harmonis, tetapi mereka juga perlu menciptakan pengajaran yang berkesan. Maka di sini lah perlunya peranan guru untuk memikirkan sebuah bentuk teori pembelajaran yang sesuai bagi memudahkan pembelajaran tersebut.

Teori pembelajaran dapat didefinisikan sebagai penjelasan tentang proses, prinsip dan hukum pembelajaran yang dihasilkan melalui kajian saintifik. Melalui teori pembelajaran ini, ia berperanan untuk menjelaskan bagaimana konsep pembelajaran dapat dilakukan dan juga dapat dijadikan asas pembentukan strategi pengajaran untuk diaplikasikan oleh para pendidik dan juga guru.

Mengikut sejarah, kajian tentang teori pembelajaran telah dihuraikan secara mendalam sejak kurun ke-18 lagi. Kajian ini telah diusahakan oleh pelbagai pelopor yang terdiri daripada pelbagai ahli psikologi dan juga ahli falsafah. Teori pembelajaran tersebut akhirnya telah dipecahkan kepada pelbagai mazhab atau aliran dan seterusnya dijadikan sebagai rujukan utama oleh para pendidik dan guru dalam melaksanakan usaha pengajaran.

Antara persamaan yang dihasilkan oleh ahli psikologi dan juga ahli falsafah terhadap teori yang dicipta adalah setiap kajian tersebut memiliki penjelasan tentang proses yang dilakukan, prinsip dan juga hukum pembelajaran dalam usaha merangka teori pembelajaran. Berikut adalah beberapa mazhab teori pembelajaran yang terkenal dan sering digunapakai hampir di seluruh dunia.

3.1 Teori Behaviouris

Pendekatan jenis ini juga dikenali sebagai kefahaman terhadap tingkah laku. Pendekatan ini menekankan kepada tingkah laku yang boleh diperhati dan diukur terhadap objek kajiannya iaitu manusia. Ini juga bererti bahawa pendekatan jenis ini menolak kajian terhadap proses mental manusia sebaliknya kajian dilakukan hanya terbatas kepada pengamatan tingkah laku.

Tegasnya, pendekatan ini menekankan peranan persekitaran sebagai penentu kepada tingkahlaku manusia. Berbeza dengan aliran lain yang akan dibincangkan dibawah, behaviourisme menyatakan bahawa proses mental tidak boleh dikaji secara saintifik kerana ianya tidak dapat dilihat, diukur dan bersifat relatif. Oleh yang demikian, usaha untuk mengkaji mental secara objektif adalah mustahil. Oleh kerana itulah, tumpuan pengajaran harus diberikan sepenuhnya kepada tingkah laku yang dapat diperhatikan.

Disebabkan teori behaviouris telah menyingkirkan aspek proses mental dalam perlaksanaan teori pembelajarannya, maka ada beberapa pendapat mengatakan bahawa teori behaviouris adalah “ilmu jiwa tanpa jiwa”. Ini kerana teori ini telah menyingkirkan sisi psikologi manusia yang kompleks dan sebaliknya hanya berpandukan kepada tingkah laku manusia yang berbeza-beza mengikut lingkungan budayanya.

Ini juga dapat dibuktikan apabila kebanyakan pelopor teori ini telah mencipta teori behaviouris berdasarkan pemerhatian mereka terhadap binatang seperti anjing, tikus, burung dan kucing. Berdasarkan pemerhatian ini pula, pelopor ini cuba menyerapkan ia kepada tingkahlaku manusia untuk dijadikan bahan kajian saintifiknya. Ternyata ia memiliki falasi yang jelas bermula sejak awal lagi. Oleh kerana itulah, kebanyakkan penganut teori ini kini tidak lagi mengambil pandangan ekstrim behaviourisme yang menafikan sisi psikologi manusia, sebaliknya mereka juga telah memberi pertimbangan terhadap proses mental yang menyumbang kepada perubahan tingkah laku.

Antara tokoh yang melibatkan diri dalam kajian terhadap teori behaviourisme adalah seperti Ivan Pavlov (1849 – 1936), John B. Watson (1878 – 1958), B. F. Skinner (1904 – 1990), dan Edward L. Thorndike ( 1874 – 1949).

3.2 Teori Kognitivis

Bagi bertindakbalas terhadap pendekatan behaviourisme yang terlalu ketat, pendekatan kognitif telah tumbuh dan berkembang bagi menjadi anti-tesis terhadap pendekatan seperti itu.  Bagi ahli psikologi kognitif, mereka melihat manusia bukan sebagai penerima pasif rangsangan daripada persekitaran, sebaliknya manusia adalah aktif dalam mencari pengalaman, mengubah dan membentuk pengalaman, dan menggunakan proses mental untuk mengubah maklumat berdasarkan kepada perkembangan kognitif.

Dengan demikian, teori pembelajaran kognitif telah menyatakan bahawa setiap manusia mempunyai kebolehan kognitif yang mampu untuk mengelola, menyimpan dan mengeluarkan semula segala pengalamannya. Berbeza daripada pendekatan behaviourisme yang menitikberatkan tingkahlaku dalam kajian mereka terhadap manusia dalam proses pembelajaran, teori kognitif pula menitikberatkan perubahan dalaman proses mental yang digunakan oleh individu untuk memaknakan dunianya. Ini bererti bahawa pembelajaran adalah bermula daripada perubahan struktur mental seseorang yang membolehkannya untuk menunjukkan perubahan dalam tingkahlakunya.

Oleh kerana pendekatan kognitif menekankan kepada proses mental dalaman. Maklumat yang diterima oleh seseorang individu akan diproses terlebih dahulu dengan melalui proses pemilihan, perbandingan dan penyatuan dengan maklumat lain yang sedia ada didalam ingatan. Penyatuan maklumat yang baru ini pula akan berlanjutan sehingga seterusnya sehingga berjaya mengubah tingkahlaku manusia daripada “tidak-tahu” kepada “tahu”.

Inilah yang dimaksudkan oleh ahli psikologi yang menekankan bahawa manusia bukanlah penerima rangsangan-rangsangan yang pasif seperti yang ditekankan oleh penganut teori behaviourisme. Ringkasnya, teori kognitif adalah teori yang berkonsepkan kepada tindakan proses mental seperti mengingat, membuat keputusan dan memproses informasi dalam mempengaruhi perkembangan manusia.

Antara tokoh yang terlibat dalam kajian terhadap teori kognitif ini adalah Jean Piaget (1896 – 1980), Jerome Bruner (1915 - ), dan David Ausubel (1918 – 2008).

4.0 Model teori pembelajaran

Seperti yang telah dinyatakan bahawa ahli psikologi telah mengkategorikan pembelajaran kepada 2 kategori iaitu pembelajaran tingkahlaku (behaviourisme) dan juga pembelajaran kognitif.

Hasil daripada kategori pembelajaran ini pula, ahli psikologi yang terbabit telah merangka teori pembelajaran bagi menjelaskan kajiannya secara saintifik terhadap kedua kategori pembelajaran tersebut.

Bagi memperincikan lagi teori pembelajaran tersebut agar mudah diaplikasikan oleh para pendidik dan guru di seluruh dunia, maka telah diwujudkan beberapa model teori pembelajaran seperti yang dinyatakan dibawah.

4.1 Model teori behaviourisme

·         Kontiguiti
Kontiguiti adalah proses pembelajaran melalui perkaitan mudah iaitu hasil daripada perpasangan berulang. Teori Kontiguiti menyatakan “Apabila dua peristiwa berlaku serentak beberapa kali, dua peristiwa ini akan berkait ; dan apabila satu daripada peristiwa ini berlaku, peristiwa kedua akan diingati.”

Contohnya aktiviti didalam kelas yang memaparkan seorang guru yang menunjukkan lukisan ayam di papan tanda semasa mengajar. Kemudian guru tersebut meminta seorang pelajarnya untuk menunjukkan kepada beliau bagaimana anak murid itu melukis lakaran ayam tersebut. Pelajar tersebut melihat lukisan ayam di papan tanda dan seterusnya melakarkan lukisan ayam itu di helaian kertasnya.

Kemudian apabila guru tersebut meminta pelajar yang sama untuk melukis lakaran ayam di pada hari yang lain, maka dengan mudahnya anak murid tersebut melakar lukisan ayam tersebut tanpa perlu melihat ayam di papan tanda seperti yang ditunjukkan oleh guru pada hari sebelumnya.

Oleh kerana model ini berjalan atas perkaitan yang mudah iaitu hasil daripada perpasangan yang berulang. Maka model kontiguiti ini hanya sesuai untuk pembelajaran fakta seperti mengingati nama, tahun, sifir dan lain-lain. Bagi kemahiran yang kompleks seperti pencarian makna dan sebagainya adalah tidak sesuai mengikuti model ini.

·         Pelaziman Klasik

Menurut teori ini, pembelajaran merupakan tindak balas manusia secara psikologi dan emosi terhadap persekitarannya. Sebagai contoh, seorang pelajar yang diminta untuk membuat persembahan di dalam kelas, pelajar tersebut telah berasa gugup biarpun beliau hanya perlu melakukan persembahan kepada kanak-kanak tadika sahaja.

Hal ini berlaku kerana pelajar tersebut telah mengaitkan persembahan yang sedang beliau lakukan itu dengan pengalaman lampau di mana beliau telah mengalami peristiwa memalukan apabila telah melakukan kesilapan di hadapan rakan-rakannya sendiri. Peristiwa ini telah menghantui beliau sehingga menjadi suatu kelaziman untuk berasa gugup apabila melakukan persembahan di hadapan orang lain.

Oleh kerana pelaziman klasik melibatkan pembelajaran tindak balas manusia secara psikologi dan emosi terhadap persekitaran, maka teori ini juga turut berfungsi bagi menjelaskan pembelajaran emosi.

·         Pelaziman Operan

Ia juga turut dikenali sebagai pembelajaran cuba dan jaya (trial and error learning). Menurut pelaziman operan, prinsip asas pembelajaran diwujudkan daripada pengaruh ganjaran dan denda. Ia juga berdasarkan kepercayaan bahawa setiap manusia akan membuat sesuatu apabila ia membawa kepada keseronokan / kebahagiaan dan sebaliknya akan meninggalkan sesuatu perbuatan sekiranya ia membawa kesakitan atau membahayakan diri.

Ini bererti ganjaran akan mendorong manusia mengulangi sesuatu gerak balas manakala denda pula boleh menyekat manusia daripada melakukan sesuatu gerak balas yang bertentangan. Oleh yang demikian, pelaziman operan adalah sebuah teori yang menjelaskan bahawa pembelajaran sebagai tingkah laku yang terhasil daripada kesan tingkah laku iaitu bersumberkan denda dan ganjaran.

Oleh kerana pelaziman operan berkait rapat dengan denda dan ganjaran maka ia amat bersesuaian dengan mentaliti kaum kapitalis yang bertujuan bagi mengaut keuntungan. Sebagai contoh ; Anak murid belajar bersungguh-sungguh jika dijanjikan akan diberi hadiah adalah sama seperti buruh yang akan bekerja bersungguh-sungguh jika dijanjikan untuk diberikan gaji.

4.2 Model teori kognitif

·         Teori Gestalt
Gestalt pada asasnya merujuk kepada satu pola, bentuk atau konfigurasi yang diteliti serta diamati oleh seseorang secara keseluruhan. Teori ini memberi penekanan kepada makna individu itu sendiri dan bagaimana individu itu melakukan pengamatan dan persepsi serta kemahiran dan pengetahuan terhadap pengalaman mereka sendiri.

Menurut Gestalt lagi, seseorang itu mengalami masalah sekiranya masih belum melengkapkan persepsinya atau gagal mempunyai kesedaran untuk membolehkannya merasai sesuatu pengalaman. Oleh kerana itulah, teori Gestalt mengatakan pembelajaran adalah berlaku secara celik akal. Disinilah bermulanya peranan guru bagi membantu para pelajar untuk memperolehi celik akal tersebut.

Antaranya adalah seperti melatih para pelajar untuk melihat sesuatu permasalahan secara keseluruhan sebelum memahaminya secara terperinci. Ini kerana didalam teori Gestalt, pembelajaran akan dilakukan secara bentuk (patterns), dan bukan bahagian-bahagian. Hal ini dilakukan bagi melatih para pelajar untuk mengalami sendiri kefahaman secara individu terhadap objek pemerhatiannya sekaligus meransang pemikiran pelajar dalam proses pembelajaran.















              



















      

Tuesday 23 October 2012

Assignment Falsafah Pendidikan Incomplete (Semester 1)


1.0  Pengenalan

Suatu ilmu falsafah boleh dikatakan sama seperti suatu ilmu seorang detektif. Ibarat seorang detektif yang bertugas untuk menyelesaikan suatu kes pembunuhan, detektif tersebut akan berfikir secara mendalam tentang kes yang berlaku dihadapannya. Persoalan tentang mengapa mangsa dibunuh, senjata apakah yang digunakan untuk membunuh, malahan sehingga maklumat yang melampaui ruang lingkup kes pembunuhan seperti siapakah adik beradik mangsa yang dibunuh pun ingin diketahui maklumatnya oleh seorang detektif bagi menemui jalan penyelesaian kepada kesnya.

Ini menunjukkan ilmu falsafah boleh dikatakan tidak asing lagi bagi seorang manusia asalkan dalam diri manusia itu terbit rasa ingin tahu secara mendalam. Bagi ahli falsafah Yunani yang telah hidup lebih dua ribu tahun dahulu, mereka percaya bahawa apa yang dikatakan sebagai falsafah adalah ialah ia bermula daripada perasaan ingin tahu. (Gaarder, 2006). Perasaan ingin tahu inilah yang menjadikan apa yang terdapat di alam ini sentiasa berkembang dan berevolusi mengikut prosesnya. Antaranya seperti ilmu pengetahuan, di mana pada zaman dahulu majoriti manusia mempercayai bahawa mataharilah yang mengelilingi bumi, namun atas usaha ingin tahu secara mendalam oleh Nicolous Copernicus pengetahuan itu berjaya dijungkirbalikkan sehingga dikatakan bahawa pemikiran beliau menjadi antara salah satu pemikiran revolusi teragung di dunia. (R.M. Affandi, 1979).

Begitu juga dalam hal kepercayaan, Rene Descartes, seorang ahli falsafah rasionalisme telah mencipta semboyannya yang mahsyur iaitu “Cogito ergo sum” atau “Aku berfikir maka aku Ada” agar manusia sentiasa meragukan kemampuannya dalam memperolehi pengetahuan. Ini kerana kebiasaannya manusia akan mempercayai segala yang wujud adalah melalui pancaindera semata-mata. Descartes telah mencipta suatu teori yang dinamakan teori ragu (doubt) ini supaya manusia tidak tertipu dengan data lahiriah. (Woods, 2006). Dan ini dapat dibuktikan apabila objek yang dipandang oleh kita sebenarnya tidak berdiri secara sendiri sebaliknya terdiri daripada ribuan atom yang tidak terlihat melalui mata kita. Teori ini diperkukuhkan lagi oleh hukum Dalton yang menjelaskan atom tersebut secara terperinci.

1.1 Gambarajah yang memaparkan bahawa penglihatan melalui pancaindera terhadap air itu bukanlah realiti sebaliknya ia terdiri daripada 2 jenis atom iaitu hidrogen dan oksigen.

Dari hari ke hari “Ding an sich” akan menjadi “Ding fur urns”, benda yang sendirinya kita tidak ketahui dari hari ke hari akan menjadi objek (tahu) bagi kita. (Tan Malaka, 1945). Semua ini berlaku atas perasaan ingin tahu manusia iaitu dengan cara berfalsafah.

2.0  Sejarah dan definisi falsafah.

Sejarah bermulanya falsafah dikatakan telah wujud 600 tahun sebelum lahirnya Nabi Isa A.S. Secara umumnya sejarah falsafah boleh ditakrifkan melalui zaman pra-Socrates dan juga pasca-Socrates. (Fuad Hassan, 1996). Bagi zaman pra-Socrates, ia ditandai oleh pencarian seorang ahli falsafah itu tentang hal alamiah seperti kewujudan Tuhan, gejala kosmik dan sebagainya. Tokoh yang terkenal pada zaman tersebut adalah seperti Thales, Anaxagoras, dan Xenophanes. Mereka boleh dikatakan sebagai pemikir idealis kerana ruang pemikirannya yang melangit dan tidak menyentuh kehidupan manusia secara praktikal.

Berbeza pula dengan Socrates, dengan semboyannya yang terkenal iaitu “Gnothi seauton!”, ia seolah-olah mahu membumikan semula persoalan falsafah agar dapat berhubung dengan kehidupan pelaku di dunia ini iaitu manusia. Ini juga berkait rapat dengan latarbelakang Athens pada masa itu yang telah menjadi pusat budaya Yunani dan seterusnya menuntut agar ahli falsafah pada zaman itu menitikberatkan manusia supaya demokrasi di Athens dapat berfungsi. Socrates adalah seorang ahli falsafah yang unik, dimana teknik berfalsafahnya bukan dalam bentuk mengajar sebaliknya dia cenderung berkelakuan seperti ingin belajar daripada orang yang ditemuinya. Jadi daripada kebiasaan orang bijak pandai yang gemar bersyarah, Socrates pula gemar berbincang.

Warisan Socrates di kota Athens diteruskan dengan kehadiran Plato dan Aristotles yang memberi sinar intelektual yang mengagumkan. Plato sebagai contoh, adalah ahli falsafah sekaligus murid Socrates yang terkenal kerana mendirikan sebuah sekolah bernama Akademi dimana sekolah tersebut membincangkan subjek falsafah, matematik dan gimnastik. Oleh kerana idea Plato inilah maka sehingga ke hari ini tenaga pengajar atau guru digelar sebagai ahli akademik walaupun hakikatnya guru hari ini amat berbeza sama sekali dengan seorang ahli falsafah. Ini kerana cara pengajaran guru sekolah pada zaman ini lebih berbentuk sehala iaitu dengan menyuapkan sahaja pengetahuan ke dalam minda pelajar, berbanding Plato dengan cara berwacana secara terbuka. Maka tidak hairanlah apabila semua karya penulisan Plato adalah dalam bentuk dialog. Hasil daripada wacana terbuka bersama anak muridnya.

Antara anak murid Plato yang terkenal dan seterusnya mewarisi keagungan intelektual kota Athens adalah Aristotles. Beliau adalah anak murid Plato selama hampir dua puluh tahun di Akademi. Berbeza dengan Plato yang lebih mengutamakan dunia idea nya seperti ternyata dalam mitos terkenal beliau iaitu Myth of allegory caves. Aristotles pula lebih bersifat rasional dalam pendekatan falsafahnya. Beliaulah ahli falsafah Athens yang sekaligus menjadi ahli sains kerana menitikberatkan kajian empirikal atau pemerhatian dalam mencari kebenaran. Usaha beliau dalam menunjukkan bahawa tiap-tiap benda yang ada di alam semulajadi ini yang dapat dibahagikan kepada kategori dan subkategori berbeza-beza amat berjasa dalam dunia ilmu pengetahuan.

Ringkasnya, Plato menggunakan telahan akal dalam mencari kebenaran, manakala Aristotle pula menggunakan akal berserta derianya sekali. Oleh kerana itulah, pencerahan Eropah berserta tokoh-tokohnya seperti Immanuel Kant amat berkait rapat dengan usaha Aristotles. Ini kerana, atas usaha Aristotles yang berjaya menyatukan antara akal (saintifik) dan wahyu lah dalam mencari kebenaran maka Eropah dapat membebaskan diri (negara) daripada zaman kegelapan iaitu ilmu pengetahuan yang dimonopoli oleh golongan gereja.

2.1 Definisi falsafah.

Perkataan falsafah berasal dari perkataan Greek iaitu gabungan perkataan “philo” yang bererti cinta dan perkataan “Sophia” yang bererti hikmah. Manusia yang memperkenalkan istilah philo-sophy ini adalah Phytagoras (527 – 497 SM). Oleh itu, philo-sophy membawa maksud sebagai “Cinta kepada kebijaksanaan”. Jika dirungkaikan secara terperinci, cinta merupakan suatu istilah yang melibatkan kesungguhan, kedalaman perasaan, sentuhan hati, jiwa serta raga. Orang yang dalam perasaan sedang bercinta akan sentiasa bersungguh terhadap objek yang dicintai. Seperti kata Hukamak, “Barangsiapa yang mencintai sesuatu, pasti ia akan menjadi hambanya”.

Maka secara mudahnya ahli falsafah boleh dikatakan sebagai seorang manusia yang sedang tenggelam dalam perasaan cinta yang mendalam terhadap segala perkara yang menjurus kepada kebijaksanaan. Begitulah sifat seorang ahli falsafah sejati iaitu sifatnya yang sentiasa merasa dirinya sentiasa tidak mencukupi ilmu pengetahuan. Socrates sendiri ada merumuskan ideanya iaitu bahawa mengetahui atau menyedari bahawa kita tidak mengetahui (tentang sesuatu) juga merupakan ilmu. Oleh kerana itulah Socrates juga mengatakan bahawa “Orang yang paling bijaksana adalah orang yang mengetahui bahawa dia tidak tahu”.

Berbeza dengan Socrates, Plato berpendapat bahawa ahli falsafah adalah manusia yang bersedia menerima ilmu pengetahuan, cinta serta tidak puas-puas belajar dan berminat mencari kebenaran dan suka melihat kebenaran itu diterjemahkan ke dalam kehidupan. (Mohammed Yusoff Hussain, 2002). Plato memang seorang ahli falsafah yang amat menitikberatkan ilmu pengetahuan serta pendidikan. J.J Rosseau memberitahu bahawa karya Plato yang terkenal iaitu Republic bukanlah sebuah karya tulis tentang politik, melainkan ia adalah suatu pemikiran yang agung dalam bidang pendidikan. Betapa tingginya penilaian Plato terhadap seorang ahli falsafah sehinggakan raja yang paling layak memerintah negara ideal menurut pemikirannya juga seorang ahli falsafah. (J.H Rapar, 1993).

3.0 Falsafah umum

Pemikiran falsafah secara amnya boleh diklasifikasikan mengikut 3 zaman yang tertentu. Alam falsafah yang pertama dan terawal bermula di Greek ditandai oleh ahli falsafah seperti Thales, Anaximander, dan Anaximenes yang menjadikan alam semula jadi sebagai subjek falsafahnya. Kemuncak alam falsafah Greek seterusnya diwarisi oleh tiga tokoh falsafah yang terkenal iaitu Socrates, Plato dan Aristotles. Zaman ini dikatakan sebagai zaman keemasan falsafah di Greek kerana selain melibatkan diri dengan persoalan tentang alam semulajadi, ketiga-tiga ahli falsafah ini juga melibatkan diri dengan persoalan tentang moral.

Falsafah abad pertengahan pula menggabungkan pemikiran falsafah yang ditunjangi oleh falsafah Greek dengan ajaran Kristian. Tokoh terkenal yang hidup pada zaman falsafah abad pertengahan ini adalah St. Augustine. Beliau merupakan ahli falsafah yang menghasilkan karya bertajuk The City of God yang ideanya didalam karya tersebut dijadikan dan seterusnya disamakan dengan kuasa gereja. (Muhd. Yusof Ibrahim, 1991). Oleh kerana itulah zaman abad pertengahan ini juga dikatakan sebagai zaman kegelapan akibat kebenaran mutlak hanya dimiliki oleh pihak gereja. Pada zaman ini sebarang bentuk pemikiran yang bertentangan dengan pihak gereja adalah dilarang. Ramai ahli falsafah mati akibat larangan ini antaranya seperti Giordano Bruno yang mati dibakar hidup-hidup.

Keadaan ini berterusan sehingga ke abad 16 apabila bermula bantahan terhadap pemutlakan kebenaran itu. Pihak gereja sudah mula berani ditentang oleh golongan intelektual Barat. Kemunculan kuasa dan pengaruh sains serta lahirnya semangat berfikir secara kritis antara menjadi sebab kuasa gereja mula diruntuhkan. Pada zaman ini alam falsafah Barat moden mula mencapai zaman kegemilangannya. Zaman yang dikenali sebagai Renaissance ini seterusnya menghasilnya banyak pengetahuan baru yang amat berguna sehinggalah ke hari ini. Berpunca daripada kemajuan yang hebat ini, falsafah barat moden berjaya dipecahkan kepada beberapa cabang antaranya seperti Metafizik, Epistemologi serta Aksiologi.


3.1 Metafizik

Metafizik adalah salah satu cabang falsafah yang berkaitan dengan kajian sifat dan asal usul mengenai realiti mutlak. Istilah yang berasal daripada tajuk sebuah karya Aristotle ini juga boleh dikatakan sebagai sebuah ilmu yang mempersoalkan tentang “Ada”. (Hardiman,2008)

Antara tokoh yang melibatkan diri dalam hal metafizik adalah seperti Martin Heidegger (1889). Menurut beliau, sebarang objek yang dilihat oleh mata kita bukanlah suatu yang “Ada” sebaliknya hanya “Mengada”. Akibat pancaindera yang sudah terbiasa dengan objek yang dilihat, maka rasio tidak mampu untuk menyingkap kebenaran melalui pancaindera. Kita terpaku pada objek yang mengada dan melupakan Ada yang dibelakangnya. Ada itu bersifat transendental. Oleh kerana itu, beliau menyarankan supaya dalam bermetafizik (demi mencari kebenaran), manusia seharusnya bersikap seperti pemula. Dengan bersikap seperti pemula ini, maka manusia dapat membuka diri untuk menerima kebenaran yang baru.

Inilah yang dilakukan oleh kebanyakkan ahli falsafah. Mereka melihat sesuatu seperti seorang pemula. Mereka juga melihat dengan penuh cermat dan penuh perasaan ingin tahu. Perasaan ingin tahu seorang ahli falsafah adalah seperti kanak-kanak yang baru ingin mengetahui tentang dunia. Sentiasa bertanya, dan tidak jemu-jemu.

3.2 Epistemologi

Epistemologi adalah cabang falsafah yang mengkaji ilmu pengetahuan. Istilah ini berasal daripada perkataan “Epistemis” iaitu ertinya mengenai pengetahuan. Bidang ini berusaha menjawab persoalan seperti “Bagaimana kita dapat memiliki pengetahuan?”, “Bagaimana membuktikan kesahihannya?” dan sebagainya.

Secara umumnya, telah wujud 2 aliran terkenal yang memiliki pandangan bagaimana ilmu pengetahuan dapat dimiliki. Pertama adalah aliran rasionalis yang mengatakan bahawa seluruh pengetahuan dapat ditemukan dalam akal tanpa memerlukan bukti pengalaman untuk menunjukkan kebenaran. Rasionalisme yang lahir daripada perkataan Latin iaitu “ratio” membawa erti alasan yang munasabah dan dapat diterima akal. Aliran ini wujud sebagai bangkangan terhadap aliran kedua iaitu aliran empiris dengan mengatakan bahawa pengalaman pancaindera hanya dapat digunakan dan dipakai untuk meneguhkan ilmu yang diperoleh melalui kerja-kerja minda atau akal. Antara tokoh terkenal dalam aliran rasionalis adalah Rene Descartes (1596), yang menggunakan matematik sebagai kaedah falsafahnya. Sebagai tokoh dalam aliran rasionalis, beliau hairan mengapa ramai ahli falsafah meraba-raba mencari kebenaran sedangkan kaedah matematik sudah ada untuk dijadikan model bagi mencari kepastian di dalam ilmu pengetahuan. (Mohammed Yusouf Hussain, 2002).

Aliran kedua adalah aliran empiris yang percaya bahawa seluruh pengetahuan diturunkan melalui pengalaman dan hanya kebenaran logika, geometri dan matematik sahaja yang dapat dikenalpasti menjadi suatu kebenaran tanpa merujuk kepada pengalaman. (Baggini, 2003). Perkataan empiris dari segi bahasa berasal daripada perkataan empeiri dalam bahasa Greek dan experiential dalam bahasa Latin dan experience dalam bahasa Inggeris yang bererti pengalaman. Antara tokoh dalam aliran ini adalah John Lockes (1632). Beliau terkenal melalui bangkangannya terhadap aliran rasionalis yang berpendapat bahawa manusia secara alamiahnya memiliki “innate ideas” atau idea semulajadi. Idea semulajadi inilah yang dikatakan sebagai kaum rasionalis sebagai sumber atau alat utama manusia untuk memperolehi ilmu pengetahuan.

Menurut John Lockes minda manusia hanya merupakan sebuah “tabula rasa” atau seumpama sekeping kertas yang tidak mempunyai apa-apa tulisan diatasnya dan tanpa sebarang idea. Oleh itu, semua idea (semua bahan yang digunakan untuk berhujah dan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan) datangnya adalah daripada pengalaman. Ini kerana beliau berpendapat bahawa sekiranya sesuatu itu belum lagi dialami maka ia bukanlah suatu ilmu oleh kerana ia belum menjadi suatu pengalaman bagi dirinya. Contohnya dalam penggubalan undang-undang oleh kerana undang-undang tidak boleh terbukti sendiri sebaliknya wujud hasil daripada pelaku iaitu melalui pengalaman manusia itu sendiri.

3.3 Aksiologi

Cabang falsafah aksiologi merupakan kajian terhadap nilai iaitu dengan mempersoalkan perkara seperti “Apakah yang bernilai?”. Kajian terhadap nilai ini juga boleh diklasifikasikan kepada dua bahagian iaitu etika dan estetika. Dalam etika, masalah pokok yang sering dibincangkan oleh ahli falsafah adalah apakah nilai moral itu nyata ataupun tidak. Oleh kerana itulah maka cabang etika sentiasa mengkaji perkara seperti nilai-nilai moral, prinsip moral dan tingkahlaku serta sifat murninya.

Antara persoalan yang melibatkan etika adalah seperti, “Adakah menggugurkan bayi dalam kandungan itu bersalah ataupun tidak?”, dan juga persoalan tentang “Adakah membunuh haiwan itu bersalah atau tidak?” melibatkan kajian dan persoalan falsafah yang mendalam. Maka telah diwujudkan satu pendapat bahawa nilai moral adalah terletak pada mata orang yang melihat.  Contoh yang lain seperti ketika poligami dianggap secara moral adalah salah di kebanyakan negara Barat namun di komuniti masyarakat yang beragama Islam, poligami dapat diterima sepenuhnya tanpa rasa bersalah. Persoalannya, “Adakah poligami itu suatu tingkahlaku yang salah atau benar?”.

Estetika pula mengkaji nilai-nilai mengenai kecantikan dan seni. Istilah estetika diperolehi daripada perkataan Yunani yang membawa maksud persepsi deria. Estetika mempersoalkan perkara seperti “Apakah kecantikan?”, “Apakah nilai-nilai kecantikan?”, dan sebagainya. Kajian estetika mahupun etika hakikatnya tidak dapat lari daripada falsafah eksistentialis yang menganggap bahawa manusialah yang mendatangkan penilaian terhadap sesuatu objek itu. Dalam falsafah eksistentialisme, realiti samaada nilai etika atau estetika adalah hasil daripada konstruksi manusia. Walaupun “realiti” yang diterima sebagai kebenaran itu juga  akhirnya akan dibentuk oleh kebudayaannya dan diterima sejagat hasil kebudayaan itu, namun sebagai manusia yang “authentic”, manusia (sebagai individu) diberi kebebasan untuk membuat pilihan.

Sebagai contoh, cuba bayangkan dalam suatu majlis perkahwinan yang dalam suasana riang-ria. Seorang pengantin perempuan sedang menunggu pasangannya dalam keadaan gembira. Hiasan yang beraneka warna berserta bunga-bunga yang pelbagai dan harum menyemarakkan lagi perasaan itu. Akan tetapi bayangkanlah, sedang bahagia dan riang itu memuncak, tiba-tiba datang satu telegram yang mengkhabarkan bahawa pengantin lelaki itu terlibat dalam kemalangan dan beliau mati di tempat kejadian. Cuba bayangkan perasaan pengantin perempuan tadi. Daripada perasaan yang penuh kegembiraan terus berubah menjadi satu kesedihan yang tidak terhingga. Hiasan yang beraneka warna dan difikirkan indah tadi akhirnya kelihatan memiliki satu warna saja iaitu hitam dan kelam. Bunga-bunga tadi yang harum hampir tidak menghasilkan bau lagi bagi dirinya. (Arief Budiman, 1976). Biarpun realitinya majlis perkahwinan tadi memiliki suasana yang riang-ria, namun bagi pengantin perempuan itu (individu) majlis itu tidak bermakna apa-apa buatnya kecuali kesedihan.

4.0  Falsafah pendidikan

Sejarah pendidikan telah bermula sejak kewujudan manusia, namun begitu bentuk dan corak sistem pendidikan berbeza mengikut masa, tempat dan adat resam sesuatu masyarakat. (Sivachandralingam Sundara Raja, 2001). Dalam peristiwa pembunuhan Qabil terhadap Habil, Qabil mempelajari ilmu untuk mengkebumikan tubuh Habil adalah melalui pemerhatian beliau terhadap burung yang sedang menggali tanah. Ini mungkin pendidikan terawal yang dialami oleh sejarah manusia, iaitu manusia belajar atau menerima pendidikan melalui alam.

Begitu  juga dengan bentuk dan corak sistem pendidikan, sebagai contoh kota Sparta, coraknya berbeza sekiranya dibandingkan dengan negara Athens. Dalam negara kota Sparta, bagi kanak-kanak berusia 8 – 18 tahun, kurikulumnya menekankan aspek latihan fizikal seperti berlari, melompat dan permainan bola. Apabila kanak-kanak membesar, mereka dilatih melempar cakera, lembing dan bergusti. Tujuan latihan seperti ini adalah untuk menjadikan kanak-kanak lelaki lasak dan memupuk nilai-nilai yang baik dalam peperangan. Di negara Athens, pendidikan diberikan kepada mereka yang berusia 7 – 19 tahun. Pendidikan Athens pula diberikan melalui pengajaran di sekolah dan akademi dan diajar oleh guru yang bergelar “pedagagos”. Berbeza dengan Sparta, pendidikan Athens tidak mengawal kehidupan dan pendidikan rakyatnya namun ia juga diwajibkan. Tujuan pendidikan Athens pula adalah untuk melahirkan masyarakat yang sihat, yang mempunyai budi pekerti, berkemahiran, kuat, meningkatkan moral dan bijak. (Sivachandralingam Sundara Raja, 2001).

Dalam pendidikan masyarakat Arab, sebelum kedatangan Islam, pendidikan bangsa Arab hanya terhad kepada syair, syarahan dan satu bentuk astronomi yang primitif dan penuh dengan tahayul dan khurafat. Namun selepas kedatangan Nabi Muhammad SAW, pendidikan mendapat tempat utama dalam hati Baginda SAW sehingga beliau mengarahkan sahabat-sahabatnya untuk belajar dan menulis. Baginda juga turut mengarahkan tawanan Perang Badar yang tahu membaca dan menulis mengajar 10 orang anak orang Islam sebagai syarat dibebaskan daripada menjadi orang tawanan. Hal ini membuktikan bahawa pendidikan adalah suatu perkara yang sangat penting bagi seluruh umat manusia merentasi zaman dan juga bangsa.

Oleh kerana itu, pendidikan boleh didefinisikan sebagai aktiviti–aktiviti yang berkaitan dengan pembentukan dan perkembangan ilmu, kemahiran, kerohanian dan jasmani manusia. Usaha utama pendidikan boleh dikatakan demi menyediakan individu sekaligus masyarakat untuk memainkan peranan positif dalam negara. Pendidikan juga boleh dijadikan suatu alat bagi membebaskan manusia daripada penindasan seperti yang ditunjukkan oleh mazhab pendidikan kritis yang terdiri oleh tokoh seperti Paulo Freire dan sebagainya. (M. Agus Nuryatno, 2008). Negara Sparta adalah contoh dimana pendidikan hanyalah dijadikan alat untuk melestarikan sistem yang sama manakala Athens  pula adalah contoh pendidikan yang dapat dijadikan medium perubahan kelas sosial. Disebabkan oleh perkara ini, maka kebanyakkan negara pada abad ke-21 ini memilih corak pendidikan seperti Athens sebagai halatuju pendidikannya.

Bibliografi
1)      Gaarder, Jostein (2006). Dunia Sophie. Kuala Lumpur : Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
2)      R.M. Affandi (1979). Revolusi yang menempa sejarah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
3)      Woods, Alan (2006). Reason in revolt = Revolusi berpikir dalam ilmu pengetahuan moden. Yogyakarta : IRE Press.
4)      Tan Malaka (1945). Madilog. Jakarta : Pusat Data Indikator.
5)      Fuad Hassan (1996). Pengantar filsafat barat. Jakarta : Pustaka Jaya.
6)      Mohammed Yusoff Hussain (2002). Sejarah falsafah barat moden. Shah Alam : Karisma Publication.
7)      J.H Rapar (1993). Falsafah politik Plato. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Pustaka.
8)      Muhd. Yusof Ibrahim (1991). Aspek dan perkembangan falsafah sejarah dunia barat. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Pustaka.
9)      F. Budi Hardiman (2008). Heidegger dan mistik keseharian = Suatu pengantar menuju Sein und Zeit. Jakarta : Kepustakaan Populer Gramedia.
10)  Baggini, Julian (2003). Lima tema utama filsafat. Jakarta : Teraju.
11)  Arief Budiman (1976). Chairil Anwar sebuah pertemuan. Jakarta : Pustaka Jaya.
12)  Sivachandralingam Sundara Raja (2001). Tamadun dunia. Shah Alam : Fajar Bakti.
13)  M. Agus Nuryatno (2008). Mazhab pendidikan kritis. Yogyakarta : Resist Book.